top of page

FØRSTE SNIKTITT PÅ NY FLYTSTI I HEMSEDAL

Etter Trysil etablerte Trysil Bike Arena har mange lurt på når Norges andre alpingigant skulle melde seg på i kappløpet om å kapre terrengsykkelgjestene. Det er ikke lenger noe å lure på – Hemsedal viser i denne videoen at de mener alvor. Bli med på innsiden og se Norges kanskje råeste sti bli til!

 
 

Byggingen av flytstien i Hemsedal startet i slutten av juni, og vi tenkte det var på høye tid å sjekke ut hva anleggseier Hemsedal Aktivitetsanlegg og stibyggerne har fått til den siste måneden. Med oss i felten har vi daglig leder i Hemsedal Turisttrafikklag, Richard Taraldsen.


"Hemsedal har som mål å bli en mye mer attraktiv helårsdestinasjon. Vi mener at terrengsykling er noe som appellerer veldig til de som bor her, de som har hytte her, og de som ferierer her."

Oppe i terrenget er stibyggingen allerede langt på vei, og øvre delen av løypa er delvis ferdigstilt. Her er det tydelig at Hemsedal har tenkt på at stisyklingen skal være moro for både barn og for mer viderekommende syklister. Underlaget er kompakt med værbestandig grus, og formene innbyr åpenlyst til leken kjøring. Vi måtte selvfølgelig snikteste varene, og hadde med oss to lokale sykkelhelter i felten. Ut fra smilene å dømme er det liten tvil: stisykkelsatsingen i Hemsedal blir en hitt blant fartsglade ungjyplinger!

Vi møter byggeleder Mark McClure ved toppen av Hollvinheisen, som på vinterstid frakter tusenvis av glade skigjester opp i det alpine terrenget. Snart vil heisen være fylt med terrengsykler i alle størrelser.



– "Stien vi bygger her en en flytsti – dvs det betyr at du hverken behøver tråkke eller bremse så mye. Vi håper at både familier, nybegynnere og erfarne syklister skal ha det gøy på denne stien."


Med seg har McClure et byggecrew på totalt 16 stibyggere fra 9 ulike nasjonaliteter. Spisskompetanse er avgjørende når man skal bygge et produkt på øverste hylle.


– "Vi har samlet ekspertise fra hele verden for å sluttføre dette prosjektet innenfor budsjett og tidsramme som er satt»


Rundt halvparten av stibyggerne er bosatt hele året i Hemsedal, og lokal forankring er en viktig brikke i å sikre sørge for løpende vedlikehold og videreutvikling av det fremtidige stiproduktet. Samtidig bidrar sykkelsatsingen til flere helårsarbeidsplasser. Taraldsen vet at sykkelsatsingen er lenge ventet, men ber ivrige syklister ha is i magen:



– "Mens vi venter på noe godt, så ønsker vi at folk holder seg borte fra områdene hvor det bygges sti. Det foregår tung anleggsarbeid i terrenget og stiene må få lov til å sette seg. Det blir rik mulighet for å teste løypene når vi åpner stien juni 2021."


Vi kommer til å følge stiutviklingen i Hemsedal tett – så følg med her på Rides.no og på @hallingdalrides, for seneste nytt om prosjektet!



 

Fakta om prosjektet:

  • Stieier: Hemsedal Aktivitetsanlegg AS (eid av Hemsedal kommune, Hemsedal Idrettslag og hemsedal Turisttrafikklag)

  • Budsjett: ca. 12 MNOK inkl mva.

  • Lengde på sti: 8,5 km fra topp til bunn. I tillegg kommer tilkoblinger til/fra stien. Total bygges ca 11-12 km sti.

  • Gradering: Blå/middels vanskelighetsgrad. Egnet for både barn/familier og flinke stisyklister

  • Åpning: Juni 2021

  • Tilkomst: Stien nås enklest med stolheisen Hollvin Ekspress

  • Finansieringspartnere: Lokalt næringsliv og Hemsedal turisttrafikklag, Hemsedal kommune, Sparebankstiftelsen Hallingdal, Sparebankstiftelsen DNB, spillemiddelordningen under Kulturdepartementet

 


bottom of page