Markerte 10-års jubileet for sykkelsatsingen i Hallingdal
- Hallingdal Rides
- 23. juni
- 2 min lesing
Hva skjer når seks reisemål bestemmer seg for å bli den beste terrengsykkelregionen i Skandinavia? Etter ti år med samarbeid, investeringer, dugnadsånd og satsing, inviterte Hallingdal Rides og Vannhull Hallingdal til et nostalgisk tilbakeblikk til den tidlige start, en status for sporene satsingen har satt i regionen – samt et blikk på hva som venter de neste 10 årene.
Foto: Magnus Grönberg
Arrangementet fant sted på Gol, 23. mai, og ble et inspirerende og velbesøkt Vannhull med nærmere 80 deltakere fra kommune, reiseliv, frivillighet og stisyklister. Gjennom korte presentasjoner og en inspirerende paneldebatt ble det tegnet et godt bilde av både de store, overordnede resultatene og hva satsingen har betydd for enkeltpersoner og -aktører i regionen.
Her er en kort oppsummering – og lenker til innleggene for deg som vil fordype deg:
10 år på 10 minutter – Lars Wraae Jensen, Tråkk ’n’ Roll SA/Hallingdal Rides
Fra sped prosjektstart i 2015 til over 125 km bygget sti og 140 MNOK investert (inkl mva) og Tråkk 'n' Roll SA som felles organisasjon for sykkelkoordinering i dalen. Et tilbakeblikk på regionens strategi, samarbeid og sykkeldrømmer som ble virkelighet.
Ringvirkningene fra terrengsykkelsatsingen i Hallingdal (TØI-rapport) – Maria Gravsgård, Sats på Hallingdal/Regionrådet for Hallingdal
Nye tall fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at sykkelsatsingen har gitt over 70.000 ekstra gjestedøgn og skapt ringvirkninger verdt 105 millioner kroner i 2023 alene – på tross an en sykkelhøst som ble ødelagt av ekstremvær. Helseeffektene er anslått til hele 2,5 milliarder kroner.
Sykling som impuls for nye næringer og lokal identitetsskaping – Will Gibson, Any Excuse to Ride
Med kafeen Bear House, sykkelguidefirmaet Any Excuse to Ride, og utallige timer med profesjonell og dugnadsbasert stibygging, har britiske William Gibson vært med å forme både lokalsamfunn og sykkeltilbudet i Nesbyen.
Sykkelrevolusjonen Hemsedal IL – Brendan Mulholland, Hemsedail IL Sykkelgruppa
Organisert barnesykkeltrening har skapt fellesskap og engasjement i Hemsedal. På fem år har antall juniorsyklister vokst fra 0 til 110 – drevet fram av nye flytstier og lokal innsats. Et tydelig eksempel på hvordan stiutvikling gir ringvirkninger langt utover turisme og næring.
Stibygging som levevei – Duane Butcher, Stiteknikk AS
Stiteknikk startet lokalt på Geilo og har vokst til en nasjonal aktør. Kompetansen fra sykkelsatsingen i Hallingdal brukes nå på alt fra flytstier og pumptracks til slitte vandrestier – og gir grunnlag for nye helårsstillinger i et sesongbasert arbeidsmarked.
Panel: Hvor leder stien de neste 10 årene?
Ledet av Pål K. Medhus ble det løftet viktige spørsmål om finansiering, fellesgoder, nye målgrupper og hvordan Hallingdal kan fortsette å ligge i front – både som reiselivsprodukt og som arena for livskvalitet og fellesskap.
Tusen takk til alle som deltok – og som har vært med å bidratt de siste ti årene!
Comments