Bygger drømmedestinasjon for stisyklister i Hallingdal

– Vi møter stibyggerlegende Glen Jacobs på Høgevarde i Hallingdal. Her bygger noen av verdens ledende stibyggere det som skal bli et at Europas største stisentre for terrengsykling. Vi lurer på hva som er hemmelighet bak å skape en verdensledende sykkeldestinasjon, og om de nye stiene kan leve opp til skyhøye forventninger.

I den andre episoden av Rides Vloggen besøker vi Høgevarde, som ligger i Flå kommune lengst øst i Hallingdal.


Flå er kanskje mest kjent for lodne opplevelser i Bjørneparken, men i skogene på Høgevarde jobber en gjeng med stibyggere på spreng for å gjøre terrengsykling til det nye trekkplasteret i Bjørne-kommunen. Planene er massive. I en periode på ml. 5-7 år skal man bygge nærmere 100 km sykkeloptimerte stier for et budsjett på 107 MNOK. Med en satsing av denne skalaen vil Høgevarde komme i den europeiske superligaen for sykkeldestinasjoner.

Det er ikke bare gøy – det er også vakkert. Foto: Lars Storheim


Et såpass ambisiøst prosjekt krever sin stibygger, og når initiativtakerne skulle velge samarbeidspartner plukket de ikke bare fra øverste hylle – men også fra andre siden av kloden. Australske World Trail har en lang og imponerende merittliste fra flere av verdens ledende sykkeldestinasjoner og som løypedesigner i både OL, World Cup og VM i terrengsykling. Nå er gjengen i Norge og skal forvandle Høgevarde til et eldorado for stisyklister.

I en periode på ml. 5-7 år skal man bygge nærmere 100 km sykkeloptimerte stier for et budsjett på 107 MNOK.

Glen Jacobs er grunnlegger av World Trail, og som eneste australier i MTB Hall of Fame er han en levende terrengsykkellegende. Vi møter han og stibyggerne i skogen på Høgevarde, hvor gravemaskinene går for fullt.

Terrengsykkellegende og stibyggerguru Glen Jacobs. Foto: Lars Storheim

«Dette stedet er vakkert. Det er grunnen til at vi valgte å involvere oss i prosjektet. Typen av stier du kan bygge her en uendelig – og fossene og elvene... Folk kommer til å forelske seg i dette stedet». Glen Jacobs har sett det meste, og hans dom er klokkeklar: Høgevarde i Hallingdal har alt som trengs for å bli en drømmedestinajson for stisyklister.

Folk kommer til å forelske seg i dette stedet.

Men utviklingen er ikke gjort over natta, og både australske og lokale stibyggere står nå på for fullt, for å få de nye stiene klare for åpning. De små anleggsmaskinene gjør en imponerende jobb med å grave traseen, men her brukes det også rå muskelkraft, når store sten skal plasseres på rett sted, og når overflaten skal rakes og naturen rundt stien skal føres tilbake til sitt opprinnelige utseende.

Stibygging er ikke bare en maskinjobb. Foto: Lars Storheim


Ifølge Jacobs må stibyggerne følge 3 prinsipper når de bygger nye stier:

  • Sikkerhet: Stiene må alltid holde seg innenfor graderingen, og skal man lage mer utfordrende elementer, må de ligge i tilknytning til stien.

  • Drenering: Stiene må kunne kvitte seg med vann fortest mulig, så overflaten forblir tørr og fast, og man unngår erosjon.

  • Forutsigbarhet: De fleste prater om flyt, men ifølge Jacobs handler flyt om å kunne forutse hva som skjer på stien. Uventede overraskelser er ikke bra – heller ikke på de mest hårete EWS- og downhillstiene.

Fra før har Høgevarde tilrettelagt stien Sauvallsvingen, som er bygget av lokale stibyggere i 2019, og som svinger seg gjennom det majestetiske terrenget over tregrensen. Nylig åpnet første sti som er bygget av World Trail. Lavvostien er en grønngradert, og familievennlig sti med overkommelige tekniske elementer, og en helt uovertruffen finish. Inn mot høstferien jobbes det på spreng for å få til ytterligere kilometer klar. Her et det snakk om blågradert sti med rom for betydelig mer progresjon og fart. Vi var så heldige å få en eksklusiv gjennomkjøring med stibyggerne. Hvordan de nye stiene tok seg ut bak styret kan du se i filmen over...

Den blå stien på Høgevarde er fortsatt ikke åpnet for gjester, men med stibyggerne på laget fik vi lov å teste den duggfriske stien. Foto: Lars Storheim


«Building a Dream Destination» gjennom linsen til RIDES-fotograf Lars Storheim: