top of page

ENDA MER FLYT I HEMSEDAL!

STIÅPNING: Etter nærmere to år med planlegging og bygging står endelig den nye heisbaserte flytstien i Hemsedal klar. Stien er på hele 7 km og dermed blant de lengste i Norge. Med åpningen tar Hemsedal enda et stort steg mot å bli en ledende Skandinavisk sykkeldestinasjon – og syklister kan glede seg over en av sommerens største stinyheter i Norge, som bør sette Hemsedal høyt på "bucket listen" for 2023!

 

– "Kan vi sykle stien eeeeen gang til – men uten å stoppe?". Det er første offisielle åpningsdag i nye «Sentrumsstien» og de lokale sykkelungdommene, som i dagens anledning har stilt opp på filmoppdrag, er tydeligvis begeistret over deres nye lekegrind. Derfor er det heller ikke like populært når det stadig må stoppes opp, for å vente på at kameramannen får rigget utstyr og gjort klar for opptak...

Kan vi sykle stien eeeeen gang til – men uten å stoppe?"

Frustrasjonen er lett å skjønne, for stibyggerne i Rekkje Stiutvikling har tydeligvis truffet en magisk formular i den nye flytstien. Stien bare skriker "party laps" med gjengen, i en nærmest endeløs cocktail av rytmiske doseringer, rollers, smalsti, slabs og plenty av lufttid. Overalt finnes det elementer som kan sykles på ulike måter – for ikke å snakke om option lines, som på nærmest magisk vis dukker opp hver gang man tar en ny runde i stien. Sentrumsstien er uten tvil "next level" for sykkelsatsingen i Hemsedal!

To stisyklister som ruller gjennom store doseringer med utsikt til Hemsedal sentrum
Hvis ikke slike doseringer skaper lyst til å hive seg på sykkelen.... Foto: Lars Storheim

"Next level" i Hemsedal

At Sentrumsstien er "next level" gjelder på flere plan: Dels bidrar nyheten til at antall heisbaserte stikilometer i Hemsedal dobles (!!) – og dermed får syklister nå betydelig mer variasjon, som igjen betyr at man kan bli enda lenger på destinasjonen for å utforske syklingen.


Sentrumsstien krever imidlertid også et høyere ferdighetsnivå enn den blågraderte flytstien Silverstone, som åpnet i 2021. Nyvinningen blir med andre ord en progresjon for de syklistene som mestrer Silverstone og er klare for flere utfordringer. For stibyggerne i Rekkje Stiutvikling har det betydd en større frihet i design av stien – hvilket de har benyttet seg av til fulle. Stien er blant annet bygget ved bruk av stedegne masser, fjellpartier er bevart og integrert i stien, og så er det bygget inn mulighet for luft under hjulene nærmest fra topp til bunn! Likevel er ikke hoppferdigheter obligatoriske og samtlige hopp er bygget så de kan rulles i lav fart.

Størstedelen av turen glemmer man nesten at man befinner seg i Norges mest populære alpinanlegg...

Men det er ikke bare det stibyggertekniske og graderingen som skiller de to stiene. Mens Silverstone er plassert i en mer utbygget del av skisenteret, smyger store deler av Sentrumsstien seg gjennom vill natur. Her hører du Sollaustbekken bruse rett ved stien og størstedelen av turen glemmer man nesten at man befinner seg i Norges mest populære alpinanlegg.


Vi anbefaler at du tar en titt på bilde under, i tilfelle du ikke allerede er overbevist om, at Sentrumsstien bør på din "bucket list" for 2023...

Sentrumsstien oppsummert: 7 km av dette... Foto: Lars Storheim

 

FAKTA "SENTRUMSSTIEN":

  • Lengde: 7 km

  • Høydemeter: 500 m

  • Gradering: Rød/vanskelig

  • Overflate: Stedegne masser, stein – enkelte naturlige smalstipartier

  • Stibygger: Rekkje Stiutvikling

  • Initiativtaker/stieier: Hemsedal Aktivitetsanlegg (Ideell organisasjon med deltakelse fra idrettslag, lokalt næringsliv og Hemsedal kommune)

  • Offisiell åpning: 14. juli 2023

Slik ser sykkelkartet i Hemsedal ut for 2023. Kilde: Outdooractive


 

Trenger du mer inspirasjon til sykling i sommer? Utforsk Hallingdals stikart og få siste nytt om stiåpninger i vår nyhetsseksjon! Kartet får du gratis på turistkontorer og sportsbutikker i Hallingdal. Du kan også laste det ned via lenken under.


Comments


bottom of page